Streszczenia z okładek wydania angielskiego

DIAMENTOWY TRON

Po dziesięciu latach wygnania, Sparhawk powrócił do Elenii, by na nowo podjąć obowiązki rycerza Pandionu i rycerza Królowej. Niebawem przekonał się, że nie był to szczęśliwy powrót do domu.
Młoda królowa Ehlana zapadła na tę samą chorobę, która zabiła jej ojca, króla Aldreasa. Królowa żyła jeszcze, ale wyłącznie dzięki wielkim czarom przywołanym przez Sephrenię, odwieczną nauczycielkę Panditów. Teraz Ehlana siedzi na tronie zamknięta w bryle kryształu - skazana na śmierć, chyba że w ciągu najbliższego roku pojawi się lekarstwo.
Annias, skorumpowany i zżerany przez ambicję Prymas Kościoła Elenii, uczynił Księciem Regentem słabego Lycheasa, kuzyna Ehlany z nieprawego łoża - i za jego pośrednictwem sprawuje rządy. Czerpiąc łapówki hojnie z królewskiego skarbca Anniasz planuje zostać Arcyprałatem i uzyskać władzę nad całym krajem. Jego mrocznym intrygom przeciwstawiają się tylko Sephrenia i Zakony Rycerskie.
Lecz gdy Sparhawk i Sephrenia, którym towarzyszy teraz Flecik, przedziwna mała dziewczynka obdarzona niezwykłą mocą, ruszają na pomoc Ehlanie i całemu krajowi, odkrywają, że zło jest większe niż się spodziewali.
Za Anniasem stoi Azash, starożytny zły bóg Zemochu, którego armia została z trudem pokonana za pomocą magii i krwi przelanej przez wielu rycerzy zakonnych pięćset lat temu. Teraz mieszkańcy Zemochu podnoszą znów głowę, a Azash działa poprzez Anniasa i jego popleczników, pragnąc zabić jedyną osobę na zachodzie, która mogłaby go pokonać.
Tą osobą, jak wyjawiła Sephrenia, jest Sparhawk!

RUBINOWY RYCERZ

Ehlana, królowa Elenii, została otruta, a następnie zamknięta w krysztale, co uratowało jej życie. Zaklęcie będzie jednak w mocy tylko tak długo, jak długo będzie żyć ostatni z rycerzy, który pomagał je rzucić - a kolejni umierają co miesiąc. Zbyt wiele czasu minęło i zbyt wielu ludzi straciło życie, odkąd Rycerz Królowej Sparhawk rozpoczął poszukiwania lekarstwa.
Teraz duch ojca królowej wezwał go, aby wyjawić, iż to Prymas Annias otruł królową, pragnąc zyskać dostęp do królewskiego skarbca i przekupiwszy odpowiednie osoby zostać Arcyprałatem. Lekarstwem na truciznę jest zaś Bhelliom, wielki klejnot zgubiony w Lamorkandii, gdy król Thalezji Sarak zginął w bitwie pięćset lat temu. Kamień był wówczas w jego koronie, ale ludzie przeszukujący okolice jeziora Randera nie natrafili na jego ślad.
A jednak Sparhawk musi go jakoś odnaleźć. W ponurym nastroju zbiera więc drużynę: czterech dzielnych rycerzy, nowicjusza Berita, swojego giermka Kurika, a także Sephrenię, styricką nauczycielkę magii współpracującą z Zakonem. Za jej namową dodaje do drużyny młodego złodzieja Talena i zadziwiającą dziewczynkę o imieniu Flecik.
Ponieważ rycerz Tynian posiada pewne umiejętności w dziedzinie nekromancji, istnieje nadzieja, że przywołując duchy poległych w bitwie zdołają uzyskać informacje o miejscu pochówku króla Saraka.
Droga jednak jest daleka, a kłopoty zaczynają się już na samym początku. Azash, zły bóg położonego na dalekim wschodzie Zemochu odgadł ich plany i wysłał Poszukiwacza - złowrogiego owadopodobnego potwora o wielkiej mocy - by ich prześladował. Pojawiają się też inne problemy.
Sparhawk wie jednak, że muszą dotrzeć do celu i odnaleźć Bhelliom zanim królowa umrze. Nie wolno im ponieść klęski!

SZAFIROWA RÓŻA

Rycerz Sparhawk zdobył wreszcie Bhelliom, legendarny magiczny klejnot, zdolny ocalić królową Ehlanę przed śmiertelną trucizną, która zabiła jej ojca. Sparhawk i Sephrenia, odwieczna nauczycielka styrickiej magii, spieszą, by uwolnić Ehlanę z kryształowego kokonu, który chronił jej życie podczas gdy oni rozpaczliwie poszukiwali lekarstwa.
Niemniej Bhelliom niesie ze sobą kolejne niebezpieczeństwa. Odkąd Sparhawk wziął klejnot do ręki, prześladuje go mroczne, tajemnicze widmo. Nawet Sephrenia nie jest w stanie stwierdzić, czy za tym zagrożeniem kryje się zły bóg Zemochu Azash, czy też jakiś inny nieprzyjaciel. Wie tylko, że szafirowa róża skrywa moc nazbyt niebezpieczną dla zwykłego śmiertelnika.
Z pomocą czterech nieustraszonych rycerzy, po jednym z każdego Zakonu Rycerskiego, musi stawić czoła trucicielowi Ehlany, Prymasowi Anniasowi, który pragnie zasiąść na kościelnym tronie. Jako Arcyprałat bowiem Annias służyłby swojemu ukrytemu mistrzowi, Azashowi, i dostarczyłby temu przerażającemu bogu jedyną rzecz, której pożąda - Bhelliom!


KOPUŁY OGNIA

Minęło sześć lat odkąd dzielny rycerz Sparhawk odniósł zwycięstwo nad złym bogiem Azashem i powróciwszy do Elenii z królową Ehlaną ożenił się z nią. Teraz królestwu Ehlany zagraża nowe niebezpieczeństwo.
Kłopoty z początku nie wyglądały groźnie. W Elenii bandyci zaczęli nękać pogórze. W pobliskiej Lamorkandii zwykłe niepokoje polityczne zmieniły się w niebezpieczne zamieszki pod wpływem pogłosek, jakoby straszliwi bohaterowie z przeszłości mieli powstać z grobów. Wędrowcy zaś donoszą, że z mroźnych pustkowi północnej Thalezji zniknęły wszystkie trolle.
To wszystko były pomniejsze zmartwienia, dopóki z dalekiego imperium Tamulskiego nie przybył posłaniec, by prosić Sparhawka o pomoc. Te same drobne niebezpieczeństwa, które zaczynają pojawiać się w królestwie Ehlany, w imperium stanowią poważny problem. Legendarni starożytni wojownicy Tamulu rzeczywiście powrócili - i żądają krwi. Za nimi podążają potwory i zła magia, a strach i zniszczenia, jakie powodują, rozdzierają cesarstwo na strzępy.
Cesarz wysłał poselstwo do Rycerza Pandionu, który zabił boga Azasha. Jeśli Sparhawk pragnie powstrzymać to niebezpieczeństwo zanim spustoszy jego kraj, musi natychmiast udzielić pomocy.
Sparhawk, Ehlana i ich córeczka, księżniczka Danae, zgadzają się udać w ciężką podróż do odległego wschodniego imperium. Wyruszają z garstką zaufanych przyjaciół: najdzielniejszych rycerzy Zakonów Rycerskich, rycerzem Beritem, olbrzymką Mirtai i młodym złodziejem Talenem.
Dziecięca bogini Aphrael przyspiesza ich podróż ku najdalszym krańcom kontynentu Daresji i stolicy Tamulu. Tam, we wspaniałym pałacu cesarza znajdą korupcję, zdradę - i niebezpieczeństwo większe niż kiedykolwiek napotkał człowiek!

ŚWIETLIŚCI

Kilka lat temu dziecięca bogini Aphrael ukryła Klejnot Mocy Bhelliom. Spoczął na dnie najgłębszego oceanu, aby jego przerażająca moc nigdy już nie uwiodła śmiertelników.
Teraz Sparhawk, Rycerz Królowej, musi obudzić Szafirową Różę z jej słonego snu. Albowiem jedynie potęga Bhelliomu może pomóc mu przeszkodzić straszliwym intrygom wymierzonym przeciwko cesarstwu Tamuli i jego własnemu królestwu.
Wyprawa Sparhawka po Bhelliom jest pełna niebezpieczeństw. Jedynie z pomocą Bogini może odzyskać klejnot. A to dopiero początek misji, jako że siły zła starają się porwać klejnot i wykorzystać go do własnych piekielnych celów. Sparhawk i jego wierni przyjaciele muszą strzec Bhelliom przed tymi, którzy pragną go ukraść, a także przed potwornościami, które już rozpętali na świecie.
Najbardziej przerażającymi ze wszystkich potworów, które nawiedzają Tamuli, są Świetliści: straszliwe lśniące stworzenia, których sam dotyk rozkłada ludzkie ciało. Sparhawk i jego drużyna odkrywają, że te mityczne stwory depczą im po piętach. Albowiem Świetliści również mają plany wobec Bhelliomu - plany, które mogą odmienić oblicze ziemi.

UKRYTE MIASTO

Bitwa odbyła się, a zwycięstwo zostało odniesione. Rycerz Pandionu Sparhawk zmierzył się z siłami złego boga Cyrgona na polu chwały, a sprawiedliwość i potęga towarzyszyły mu w tej walce. Ale w chwili triumfu dosięgnął go straszliwy cios. Daleko od pola bitwy słudzy Cyrgona dokonali zdradzieckiego zamachu na to, co Sparhawk najbardziej ukochał: uprowadzili jego żonę, piękną królową Ehlanę.
Sparhawk będzie musiał oddać Bhelliom, straszliwy klejnot mocy, w ich przeklęte ręce - inaczej Ehlana umrze.
Ich zamiarem było uczynić Sparhawka bezsilnym. Ale sługusi Cyrgona w swoich nędznych, tchórzliwych duszach nie docenili niezłomnej woli rycerza, gotowego walczyć o swoją królową za pomocą wszystkich dostępnych środków.
Wraz z dzielnymi przyjaciółmi Sparhawk opracował plan ataku, wiedząc, że na szali kładzie życie Ehlany. Droga, którą obrał, była pełna niebezpieczeństw dla wszystkich jego bliskich, ale żaden z jego towarzyszy nie ulękł się przerażającego zadania, mimo że wiedzieli, iż Cyrgon wezwał siły zła z mrocznej przeszłości Tamulu i z potwornych miejsc niewyobrażalnych dla człowieka.
Nie znali jednak pełnego ogromu niebezpieczeństwa. W swej pysze Cyrgon odważył się na coś, co jest zabronione nawet dla bogów. Wezwał Klatha, przeciwieństwo Bhelliomu, potwora zdolnego roztrzaskać świat.
Wszystkie krainy nawiedzane są przez szalejące zniszczenia. Albowiem na początku świata postanowione zostało, że Bhelliom musi zmierzyć się ze swoim przeciwnikiem, a walka ta zdecyduje o losie świata. A zatem człowiek Sparhawk musi ostatecznie stawić czoła bogu Cyrgonowi w śmiertelnym pojedynku.